2 Augustus: Excursies - Reisverslag uit Beijing, China van Bart Scholte - WaarBenJij.nu 2 Augustus: Excursies - Reisverslag uit Beijing, China van Bart Scholte - WaarBenJij.nu

2 Augustus: Excursies

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 Augustus 2008 | China, Beijing

Vandaag zijn we op excursie gegaan naar het Tian'anmen-plein (Plein van de Helse Vrede) en de Verboden Stad. Dat gaat als volgt: om 7;00 uur gaat de wekker en doen Kitty en ik pogingen om ons bed uit te komen. Tegen kwart voor acht zitten we aan het ontbijt, en om kwart over acht moeten we naar de bussen die om half negen vetrekken. Na een rit van ruim een uur komen we dan aan op onze bestemming.

Daar volgde meteen een teleurstelling: we konden het Plein van de hemelse Vrede niet op, maar er slechts langs lopen. Het is kenmerkend voor de steeds strengere veiligheidsmaatregelen die hier genomen worden nu de Olympische spelen heel dicht bijgekomen zijn. Overigens kan dan ook niemend uitleggen waarom het Plein dicht was. een dag eerder was het wel open en, zo bleek later, een dag later ook. Het moet gewoon geaccepteerd worden, en dus sjokken wij langs het plein, werpen van afstand een blik op het Mausoleum van Mao en de Grote Hal voor het Volk.

Uiteindelijk kwamen we aan bij de poort naar de Verboden Stad, het voormalige palies van de de keizers van China. Een immens complex van paleizen, gebouwen en pleinen, waar wij onder een brandende zon langzaam doorheen zijn getrokken. Helaas was onze gids niet zo sterk in het kort en bondig vertellen van leuke details. Hij vertelde uiteindelijk bijna niets, dus we hebben het met eigen boekenwijsheid en onze onvermoeibare Tourleader van OAD Maaike moeten doen. Al met al was het een buitegngewoon interssant bezoek. Als er gelegenheid is willen we vrijdag, voordat we naar het Holland Heineken Huis gaan nog even terug gaan om op het gemak nog eens te gaan kijken.

De lunch hebben we samen met Piet en Etty aan de rand van een van de meren van het achterligende park genoten. Heerlijk gegeten, alleen hadden ze geen idee van bediening. De bestelling opnemen ging nog, maar daarna werden alle gerechten voor alle tafels in willekeurige volgorde opgebracht. Daardoor kregen wij uieindelijk pas laat onze lunch. maar het was wel lekker.

Na de lunch zijn we een van de keizerlijke parken ingegaan het Bezhai-park, waar we even rondgelopen hebben en vervolgens de Kolenheuvel, CoalHill, beklommen hebben. Dat is een heuvel die gemaakt is van al het zand dat uit de slotgracht rond de Verboden Stad is gekomen. De heuvel ligt direct achter de verboden stad en geeft een prachtig uitzicht daarover en over de rest van Beijing.

De dag is afgesloten met een bezoek aan een zijdenfabriek, waar we hebben gezien hoe van de cocons van de zijdenrups zijde wordt gemmaakt. Daarna was er gelegenheid om echt zijden dekbedden, met zijden hoezen, zijden shawls, Kashmierpakken met zijden voering, etc. etc te kopen. Piet heeft zich een echt maatpak voor 280 euro laten aanmeten. ik heb de verleiding kunnen weerstaan, hoewel de kenners riepen dat het prachtige stoffen waren.

Na het diner in de stad zijn we weer naar het hotel terugegaan

Groeten,

Paul en Kitty

• 05 Augustus 2008 - 11:41

Wil:

een overhemd met korte en/oflange mouw laten maken is ook heel mooi. Huub heeft dat in India gedaan en hij heeft er nog steeds plezier van. Groetjes,Wil